BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

HARGAILAH MASA

Rabu, 27 April 2011

SEKITAR EMPAT BULAN BELAJAR SUBJEK PENGIKLANAN ELEKTRONIK


Setelah lebih kurang empat bulan belajar subjek pengiklanan elektronik, banyak saya dapat manfaat dalam mempelajari pasal subjek itu. saya bukan sahaja sekadar mendengar malah memahami mengenai cara-cara untuk mengiklankan dan juga pelbagai jenis iklan yang masih saya tidak tahu. Iklan ini memberi tindak balas secara langsung terhadap produk yang di iklankan. Dengan melancarkan iklan melalui media massa, elektronik dan cetak, ia akan memberi tindak balas yang cepat.
Dalam mempelajari subjek pengiklanan elektronik, saya juga dapat tahu tentang target audien. Antara target audien ialah suri rumah tangga, golongan pekerja kerajaan dan swasta, golongan profesional, ahli perniagaan dan lain-lain lagi. Mereka-mereka ini adalah target audien dalam melancarkan pengiklanan perniagaan dalam media . Pelanggan yang berstatus suri rumah amat penting dalam mempengaruhi keberkesanan iklan. Mereka juga adalah pelanggan utama dalam pembelian barangan isi rumah. Golongan profesional, ahli perniagaan dan pekerja juga amat penting. Mereka kadang kala lebih mempengaruhi pasal iklan ini kerana mereka sering kali mencari sesuatu yang luar biasa dari golongan isi rumah. Mereka mungkin mendapat iklan melalui internet ataupun sumber-sumber yang lain lagi.
Iklan juga ada yang jenis berperingkat. Contohnya yang iklan yang meliputi global, iklan yang antarabangsa, iklan tempatan dan lain-lain lagi. Bisanya iklan yang global ni bersifat umum dan akan di tayangkan di seluruh negara. Contohnya iklan yang mengiklankan produk pepsi yang melibatkan bintang bola sepak. Ia disiarkan di seluruh negara dan ramai yang mengenali produk tersebut. Ada juga iklan yang bersifat antarabangsa yang jenama terkenal mengiklankan produk mereka tetapi tidak memenuhi ciri-ciri yang di tetapkan oleh agama-agam tertentu. Contohnya iklan seluar dalam. Kebanyakan negara islam menolak iklan yang boleh dikatakan melapaui batas-batas penyiaran dalam islam. Jadi tidak semua negara yang menerima iklan tersebut walupun ia adalah yang iklan antarabangsa. Manakala jenis iklan yang tempatan pula ialah kebanyakan iklan yang di buat adlah bahasa yang di gunakan adalah bahasa rasmi negara tersebut. Jadi, yang memahami iklan tersebut adalah hanya rakyat negara tersebut sahaja. Contohnya iklan berdasarkan produk malaysia iaitu petronas,bahasa yang di gunakan adalah bahasa melayu. Jadi, hanya penduduk malaysia sahaja yang memahaminya. Iklan ini hanya di siarkan di malaysia sahaja.
Media memainkan peranan yang penting dalam menjalankan iklan. Antara media yang terlibat ialah media elektronik dan media cetak. Biasanye, media elektronik adalah melibatkan kos yang paling mahal berbanding media lain. Ia bergantung pada masa yang di ambil untuk mengikalankan produk tersebut.  Iklan yang di gunakan dalam media cetak biasanya adalah mengiklankan dalam majalah-majalah. Majalah-majalah yang terkenal biasenye di gunakan oleh pengiklan untuk menguklankan produk mereka. Kos media elektronik adalah berdasarkan masa yang di iklankan berapa lama, waktu siaran mengeluarkan iklan dan berapa kali iklan tersebut di keluarkan dalam media elektronik. Macam dalam media cetak pula, kosnya berbeza berdasrkan keluasan iklan dalam majalah, ruangan dalam majalah, dan lain-lain lagi. Kadang-kadang tanpa kita sedari,iklan ini sering terpapar di depan mata kita tidak kira dimana berada. Sehinggakan kenderaan awam seperti teksi, bas, keretaapi,komuter dan lain-lain lagi ada memaparkan iklan di kenderaan tersebut. Malah,  di negara luar, kenderaan perdagangan juga di gunakan untuk mengiklankan sesuatu.
Gelagat pengguna adalah sesuatu yang penting dalam pengiklanan ini. Gelagat pengguna ini melibatkan sikap pengguna, tabiat pengguna dan lain-lain lagi. Gelagat pengguna ini melibatkan dari semua peringkat umur daripada bayi,kanak-kanak, awal remaja, remaja, dewasa, dan juga peringkat orang tua. Gelagat mereka adalah berbeza-beza dari segi sikap dan juga tabiat. Sebagai contohnya, golongan kanak-kanak biasanya menyukai pada warna. Jadi, warna adalah perkara yang penting dalam menarik perhatian kanak-kanak tersebut. Dalam iklan mesti nampak lebih menarik walaupun tidak seberapa. Kadang kala gelagat ini di pengaruhi oleh keluarga, kawan-kawan dan juga persekitaran.
Akhir sekali saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Puan Siti Syamsul Nurin binti Mohamad Yazam kerana sudi membimbing dan mengajar saya dan kawan-kawan tanpa mengenal erti penat. Di kesempatan ini juga saya Tuan Muhd Khazrul Bin Tuan Kob, number matrik 126507, ingin memohon maaf pada puan sekiranya ada membuat salah dan terkasar bahasa tanpa saya sendiri sedari. Sekian terima kasih. Assalamualaikum w.b.t..  

Ahad, 24 April 2011

cEriTa sEpAnjanG SeM (sesi 10/11)

Sebuah cerita tentang penulis yang telah mengikuti kelas SCCT 3153 Periklanan Elektronik. kelas yang telah membuka minda penulis tentang periklanan elektronik. Pada mulanya penulis menyangka subjek ini adalah subjek yang membosankan tapi ternyata ia adalah persepsi yang salah. Kelas ini amat bermakna kerana telah membuka minda penulis akan iklan-iklan yang ada di semua media massa. 

Sebagai contohnya, perkara yang mudah tapi baru diketahui ialah produk yang akan di keluarkan agensi bukanlah produk yang ingin di iklankan tapi iklan yang dihasilkan adalah produk keluaran agensi. Selain itu, bukan mudah untuk menghasilkan iklan dan terdapat juga format-format yang tertentu yang harus menjadi garis panduan agar iklan yang dihasilkan mendapat menyampaikan mesej kepada penonton.

Kelas ini juga membuat penulis untuk menjadi kreatif dan menggunakan media-media yang terdapat disekeliling penonton untuk dijadikan tempat iklan di pamerkan. Iklan ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana ia memerlukan penelitian yang halus untuk menghasilkan iklan yang dapat diterima oleh semua masyarakat sekeliling. Kleas ini juga telah mengajar penulis akan dalam dunia ini tiada idea yang bodoh, tiada idea yang teruk. Semua idea adalah baik, cuma idea yang terbaik antara yang terbaik sukar untuk dicari.


Seterunya ingin penulis mnyatakan ucapan ribuan terima kasih kepada pensyarah iaitu Puan Siti Syamsul Nurin Binti Mohamad Yazam keran telah banyak mencurahkan ilmu yang amat bermakna dalam kehidupan sebagai pelajar Pemasaran. Akhir kata, penulis memohon ribuan kemaafan andai ada salah kata, atau silap perbuatan hingga mengecilkan hati dan menguris perasan.


Sekian, Muhammad Taufik B. Che Hat----126509----
a.k.a PuTera RunSing

Sabtu, 16 April 2011

kreatif piramid

Ahad, 27 Mac 2011

Sabtu, 12 Mac 2011

aku suka syampu


Dalam menjalani kehidupan seharian, syampu merupakan perkara yang penting dalam proses penjagaan diri. Setiap orang ada sebab mengapa menggunakan syampu yang berlainan jenama. Syampu adalah salah satu penjagaan rambut dan kepala. bagi diri saya, saya menggunakan syampu yang jenama clear men (cool sport). 

Saya merasakan syampu ini memang amat sesuai untuk kaum lelaki lebih-lebih lagi bagi mereka yang suka bersukan dan aktif dengan gaya hidup lasak. Bagi saya yang telah lama menggunakan syampu ini, ia amat memuaskan hati saya kerana ia menyegarkan kepala saya dan membuang kelemumur. 

Pada mulanya saya tertarik dengan syampu ini bukan kerana ajakan kawan atau pun faktor keluarga. Faktor utama ialah kerana iklannya dalam tv. Dalam iklan syampu clear ini, mereka menggunakan khidmat Rain iaitu pelakon terkenal dari Korea Selatan. Dalam iklan ini, Rain bercakap dalam bahasa melayu tetapi iklan ini ialah International based. Antara kata-katanya ialah (dunia memerhatikan, penampilan rambutku, hitam kegemaranku, hitam nampak kemas, kemas bermakna tiada kelumumur, saya yakin dengan clear, kelumumur tidak akan kembali, nama saya Rain). Ia amat menarik perhatian saya pada masa itu. Memandangkan saya sudah meminati Rain, perasaan ingin mencuba itu timbul dalam diri saya.

Secara tidak langsung, pada mulanya saya mencuba dengan menggunakan botol yang kecil sahaja. Akhirnya saya berpuas hati dengan hasil yang diperoleh selepas menggunakan syampu tersebut. Syampu Clear ini banyak jenis termasuk juga untuk kaum perempuan. Ia bukan sahaja untuk kaum lelaki sahaja dan juga sesuai kepada golongan veteran. Saya menggunakan syampu ini setiap hari samaada selepas bersukan ataupun tidak. Anda juga boleh cuba.

Seliaan:126507

Jumaat, 11 Mac 2011

Jeans Ku

Pilihan produk kegemaran saya adalah seluar jeans. Jenama yang saya gemari '' LEVI'S ''. Sebelum saya terus menceritakan kepentingan seluar jeans dalam kehidupan saya, lebih baik saya paparkan serba sedikit tentang asal usul seluar jeans ini.




""Pada asalnya jeans dipopularkan di AS oleh Levi Strauss, seorang pemuda berusia dua puluh tahun yang mengadu nasib ke San Francisco sebagai pedagang pakaian.

Ketika itu, AS sedang dilanda demam emas. Semasa Strauss sampai di California bersama barang dagangannya semua barangnya habis terjual, kecuali segulung kain kanvas. Kain kanvas ini dipotongnya dan dibuatnya menjadi beberapa helai seluar yang dijual pada para pekerja lombong emas.

Dan ternyata para pekerja menyukainya kerana seluar buatan Strauss tahan lama dan tidak mudah koyak. Strauss menyempurnakan “penemuannya” dengan memesan stok bahan dari Genoa yang disebut “Genes”, yang oleh Strauss diubah menjadi “jeans“.

Di sinilah para pekerja lombong tambah menyukai seluar buatan Strauss dan “menobatkan” seluar itu sebagai seluar rasmi para pelombong. Para pelombong emas itu menyebut seluar Strauss dengan sebutan “those pants of Levi`s” atau “seluar Si Levi”.

Sebutan inilah yang mengawali jenama dagang pertama seluar jeans pertama di dunia.Naluri bisnes Strauss yang tajam membuatnya mengajak pengusaha berjaya Jacob Davis untuk bekerja sama, dan pada tahun 1880 kerja sama itu melahirkan kilang seluar jeans pertama. Dan produk rekaan mereka yang pertama adalah “Levi’s 501“
.""

Sejarah atas adalah sejarah asal usul lahirnya seluar jeans. Apa kelebihan jeans?? Apa kepentingan jeans?? Adakah menjadi fesion?? Adakah menjadi treand??Soalan yang ada dalam fikiran pembaca.

Bagi penulis jeans amat bernilai. Mengapa???

Sebab penulis adalah seorang remaja yang masih mencari jati diri. Yang masih mentah dengan dunia yang serba mencabar. Apa kaitannya???

Bagi remaja masa adalah penting. Penting untuk bersuka ria??

Bukan, masa penting untuk menerokai dunia. Dengan berpakaian jeans, seorang itu mudah untuk bergerak, sesuai dengan keadaan sekitar bagi seorng remaja, mudah di sesuaikan denagn pebagai baju.

Betulkah??ya, memang betul!

Masa remaja adalah masa yang datang hanya skali dalam hidup, dan masa pada usia remaja amat penting. lagi pula penulis adalah seorang pelajar. Dengan sekadar berpakain jeans, penulis mudah untuk pergi kemana sahaja. Perbincangan dalam kumpulan, keluar dating, keluar bersosial (bowling, beli barang dll).

Cuba pembaca sekalian bayangkan, jika penulis berpakain formal, untuk perbincangan dalam kumpulan mungkin boleh diterima lagi. Jika penulis keluar dating???tidak ka pelik??

Lagi kepentingan seluar jeans dalam kehidupan penulis;
  • ringkas
  • selesa
  • jimat masa
  • tidak perlu iron
  • yang penting tidak nampak skema. 
seliaan s126509

    Halaman